Khadija Ben Said
Tijdens haar opleiding liep Khadija een jaar stage bij Juridische zaken bij het stadsdeel Zuid. Haar eerste ervaring met de gemeente beviel zo goed dat ze ook haar hbo meewerkstage en afstudeerstage bij de gemeente deed. Op een kleine uitstap na werkt ze sindsdien bij de gemeente Amsterdam.
Drie opleidingen in een korte tijd, dat is nogal wat! En ook drie stages bij de gemeente, alsof je altijd al wist dat je ambtenaar wilde worden…
‘Ik had na mijn stages en scriptie al een behoorlijke binding met de gemeente. Maar het was echt niet mijn bedoeling om ambtenaar te worden. Na mijn afstuderen kwam ik bij een pensioenenbedrijf terecht als junior riskcontroller. Een andere werksfeer dan de gemeente; ik was alleen maar bezig met resultaten boeken en stond onder behoorlijke druk. Ik werd niet echt gelukkig van dat werk. Ik zag een vacature als financieel accountmanager in stadsdeel Nieuw-West voorbij komen, reageerde en werd aangenomen.’
En dat was het begin van je echte loopbaan bij de gemeente, want je hebt op behoorlijk wat plekken gezeten.
‘Ik werkte eerst twee jaar in Nieuw-West als financieel accountmanager bij Grondzaken waar ik de planeconomen ondersteunde en hun vak leerde kennen. Na twee jaar als financieel accountmanager was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Ik begon bij de GGD als financieel adviseur planning & control. Daar ging een wereld voor me open. Met onderwerpen als dierplaagbeheersing, soa’s en drugs leerde ik de gemeente van een hele andere kant kennen. Maar ergens lag mijn hart nog steeds bij planeconomie en ruimtelijke ontwikkeling. Ondertussen werd het 2015 en de gemeente reorganiseerde. Alle planeconomen kwamen in één afdeling én er waren vacatures. De markt om te bouwen in de stad nam toe en ik dacht: dit is mijn moment! Ik nam de stap en solliciteerde. En nu ben ik dus al bijna twee jaar planeconoom. Ik mistte natuurlijk de planologische achtergrond, dus het eerste jaar werd ik begeleid, kreeg ik cursussen en een coach. Wat een luxe dat ze mij de kans gaven om mij zo bij te scholen.’
Hoe ziet het werk van een planeconoom bij de gemeente Amsterdam eruit?
‘Het werk is heel afwisselend. Als gemeente “exploiteren” we grond. We gebruiken de grond om die via erfpachtuitgifte door anderen te laten bebouwen. Een planeconoom kijkt naar wat het kost en naar wat het oplevert. En of het een financieel uitvoerbaar plan is. Daarbij kijken wij ook naar de lange termijn en wat het ontwikkelen van die grond voor de buurt betekent. Soms ben je bezig met de verkenningsfase van een ruimtelijk plan, dan weer met de uitvoering daarvan. Het is geen dag hetzelfde. Verder ben je als planeconoom de financiële rechterhand van de projectmanager.’
Wanneer ben je geschikt als planeconoom of een soort gelijke functie bij de gemeente?
‘In tegenstelling tot de meeste financiële beroepen is er geen vaste routine. Als je daarvan houdt en snel kunt schakelen is dit werk als planeconoom ideaal. Je moet ook goed langetermijngevolgen kunnen overzien. Strategisch kunnen denken en beseffen dat je een behoorlijke verantwoordelijkheid hebt. Het gemeentebestuur vraagt niet voor niets twee keer per jaar een rapport bij ons op over de stand van zaken van de grondexploitaties in de stad.’
Wat is als (financiële) professional goed om te weten over de gemeente Amsterdam als werkgever?
‘Bij de gemeente zijn er heel veel verschillende financiële functies waarin je kunt werken. Hou je meer van de zakelijke kant? Dan kun je bijvoorbeeld business controller worden. Het leuke van de gemeente is dat je niet vast zit aan één plek. Je kunt het, ook als starter, ver schoppen. Maar je moet het wel aandurven en je ambitie tonen. Ik kan me voorstellen dat sommigen denken: ‘pff.. de gemeente..’. Maar kom dan eens een dagje achter de schermen kijken of een stage lopen. Er is de laatste jaren hard gewerkt om met de tijd mee te gaan. Gebouwen zijn omgetoverd in moderne werkplekken en flexwerken is helemaal happening. Ook als je carrière wilt maken ben je hier aan het goede adres. Kijk maar naar mij: ik ben 30 en werk als planeconoom voor de tofste stad van Nederland.’
Bijbehorende vacatures
Bekijk alle 20 vacaturesTeamleider Financiële Planning & Sturing
- Financieel / control
- Vast (32-36 uur)
- WO
- € 5.631,- tot € 7.417,-
Senior Controller Beheer Openbare Ruimte
- Financieel / control
- Vast (32-36 uur)
- WO
- € 5.561,- tot € 7.325,-
Senior Controller Directie Middelen en Control (DMC)
- Financieel / control
- Vast (32-36 uur)
- WO
- € 6.465,- tot € 7.417,-